Home staging – jak powstał i co zmienia?

Pierwsze wrażenie jest czymś o co dbamy w różnych momentach. Pragniemy zrobić dobre wrażenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej, na damie, jeśli ruszamy na klubowe party, czy w trakcie negocjacji w procesie sprzedaży. Na pierwszym wrażeniu w znacznej mierze opiera się też home staging – czyli zespół wszystkich działań, pomagających zrobić dobre wrażenie na zainteresowanym znalezieniem domu, apartamentu, czy innej nieruchomości. Ci, którzy biorą pod uwagę zakup nieruchomości, najprawdopodobniej będą się kierować właśnie pierwszym wrażeniem, toteż powinno się zrobić wszystko, by obszar z oferty wyglądał wspaniale. Wszystkiego nie przypilnujemy na własną rękę, toteż warto podyskutować z profesjonalistami od home stagingu. Ale spokojnie – rozpocznijmy od genezy powstania techniki home stagingu.

Lata 70-te, USA…

Aby zrozumieć home staging, przenieśmy się na moment do USA. To właśnie na tamtejszym rynku mieszkań odnalazła się Barbara Schwarz, właścicielka korporacji, zajmującej się projektowaniem wnętrz. Teraz już to wiemy – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem w kierunku kluczowej specjalności Barbary Schwarz. Już jako wprawna agentka nieruchomości, Schwarz sukcesywnie poszukiwała metod, na zwiększenie popularności oferowanych przez siebie mieszkań wśród Klientów. W 1972 roku przyszło jej do głowy, aby drobiazgowo przygotować wnętrze jednej nieruchomości. Postanowiła wykonać wszystkie potrzebne działania remontowe, uprzątnąć cały obszar i ozdobić go w taki sposób, żeby kupiec był oczarowany nieruchomością. Co to dało? Nieruchomość została sprzedana dużo prędzej, niż ktokolwiek mógłby myśleć. Z czego to wynikało? Schwarz zaobserwowała, że przy rozjaśnieniu i optycznym powiększeniu pokoi – pierwsze wrażenie prawdopodobnego nabywcy jest znacznie lepsze niż wcześniej. Przez lata, Barbara Schwarz pozyskiwała podziw fachowców od nieruchomości w Stanach Zjednoczonych, a specjalność o nazwie home staging weszła na stałe na rynek nieruchomości. Zgodnie ze statystykami z oficjalnej witryny internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu więcej niż milion osób, a z pewnością jest autorką ważnych tekstów z tej dziedziny.

Wielka Brytania i nareszcie… Polska!

Przez lata home staging docierał do nowych kręgów w Stanach Zjednoczonych i przyjął się też w Wielkiej Brytanii, gdzie często ludzie mówią na niego property presentation lub property styling. Zjednoczone Królestwo otworzyło się zdecydowanie na home staging, dzięki programowi „House Doctor”, prowadzonemu przez Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy także dotarło do nich, iż mogą wiele zyskać gdy wystawią ofertę sprzedaży dopiero po sumiennym zadbaniu o nieruchomość.

W naszym kraju home staging zagościł już w XXI wieku. Wynikało to z tego, że ludzie szukali na rynku pracy swojego miejsca i co za tym idzie powstał nowy, wolny zawód – homestager. Zwłaszcza od 2009 roku, da się zauważyć zwiększony popyt na home staging przy sprzedaży/kupnie mieszkania.

Home staging dziś

Przez 45 lat, home staging zmieniał się właściwie każdego dnia, a wszystko przez to, że ulegały zmianie gusta ludzi, którzy postanowili zarabiać na rynku nieruchomości. Barbara Schwarz wypracowała precyzyjny szablon, lecz korzystający z niego musieli być przygotowanymi na kaprysy ulegającej przemianom mody.

W XXI wieku, home staging to nie są jedynie działania wpływające pozytywnie na urodę posesji. Home staging bowiem to nic innego, jak wcielenie w życie idei marketingu, który opiera się – posiłkując się definicją zaproponowaną przez Philipa Kotlera, znanego marketingowego specjalisty – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.

Popisać się tutaj mogą zatem specjaliści od spraw wizerunkowych, którzy mogą przygotować atrakcyjną ofertę, która przyciągnie uwagę ewentualnego kupca. Już w czasach wdrażania innowacyjnej metody przez Barbarę Schwarz było wiadomo, iż psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest bardzo ważna w procesie home stagingu, a oferta zwracająca uwagę jest istotnym elementem, który dopiero może skłonić potencjalnego Kontrahenta do obejrzenia nieruchomości. W dobie powszechnego dostępu do internetu oraz wszechobecnego szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem stron tematycznych, jak i gustów użytkowników Facebooka. Pamiętajmy, że zrobienie odpowiednich obrazów musi nastąpić już po właściwym przygotowaniu mieszkania. Co się na takie przygotowanie składa?

Udoskonalenie modelu Schwarz

Najważniejsze plany Barbary Schwarz zakładały, że sporo zyskamy, powiększając optycznie pomieszczenia i rozjaśniając je. Trzeba zwrócić uwagę na każdy szczegół – w tym na położenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i blokować światła słonecznego. Niesamowite jest to, jak olbrzymia liczba osób nie pamięta o odruchowych działaniach, jak np. usunięcie z pokoju walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz wywietrzenia pomieszczeń. Jedną z najgorszych rzeczy dla nas może być smród w lokalu – na pewno odstraszy on Klienta.

Gdy chcemy upewnić się, że proces home stagingu przyniesie odpowiednie efekty – lepiej wynająć ekspertów z agencji nieruchomości, którzy postarają się, aby nasza posiadłość wypadła okazale.

Więcej informacji i analiz ze świata nieruchomości – mieszkania.torun.pl

Strona używa cookies
Ok