Certyfikat kwalifikowany Toruń

Z jakiego powodu warto wykupić podpis kwalifikowany ?

Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany

Sieć daje ciągle wiele możliwości, korzystając z niego da się wykonać co raz więcej spraw, także w kwestiach urzędowych i administracyjnych. W tym celu można przede wszystkim stosować dwa sposoby potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.

Te dwie alternatywy stworzono w celu zastąpienia dotąd używanego podpisu ręcznego. Choć nie eleiminują go całkowicie, dla wielu właścicieli firm stosowanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest wygodniejsze oraz oszczędza znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że załatwianie spraw m.in. urzędowych z reguły łączy się z wypełnianiem wielu wniosków. Zastosowanie elektronicznych sposobów pozwala na zmniejszenie czasu, jaki dotąd należało poświęcić, aby dotrzeć do urzędu, zazwyczaj również wyczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, te same sprawy da się wypełnić bez wychodzenia z mieszkania.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy elektroniczny podpis ?

Od razu warto zauważyć, że elektroniczny podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a e-podpisem warto najpierw pomyśleć, do czego będziemy go potrzebować. Profil zaufany posłuży tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS albo CEIDG. Elektroniczny podpis ma natomiast większe zastosowanie, z powodu czego wielu przedsiębiorców go wybiera. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy plik, jaki można było dotąd podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw z urzędu przez elektroniczny podpis podpiszemy też na przykład umowy, e-maile albo kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest zupełnie darmowy, natomiast za certyfikat kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, ale da się go bez trudu odnowić. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin ważności sięgający 3 lat.

Jeśli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany okaże się całkowicie wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis jest standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – stosunkowo nie najwyższych, dzieląc kwotę na pełen czas ważności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi bazę sprawnego działania . Zwłaszcza, że elektroniczny podpis tworzony z wykorzystaniem nowoczesnych udoskonaleń technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Obok tego samego zastosowania, które oferuje nam profil zaufany, podpis kwalifikowany  umożliwia też regulowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu stosując osobisty podpis kwalifikowany między innymi można podpisywać oraz generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać umowy albo brać udział w przetargach i aukcjach online. Poza tym umożliwia sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy sygnowaniu wszystkich ważnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć podpis kwalifikowany?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród szczególnie znanych jest elektroniczny podpis Eurocert. By mieć osobisty e-podpis trzeba zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert zestaw zawierający potrzeby sprzęt oraz oprogramowanie, jednocześnie określając, jak długo okres ważności podpis będzie nam użyteczny. Po otrzymaniu zestawu, trzeba zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym komputerze, po czym umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, w którym odpowiedzialny pracownik zweryfikuje personalia nabywcy. Tylko w ten sposób elektroniczny podpis stanie się aktywowany oraz możliwy do użytku. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.

Jak korzystać z elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na komputerze i aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu bez ograniczeń. Obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić najmniejszego trudu. Wystarczy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, po czym przez oprogramowanie widoczną opcją „podpisz” wstawić na wybrany plik elektroniczną sygnaturę, kierując się wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Choć podpis kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki osobisty e-podpis zapewni pełne bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów zawartych z firmami, urzędami lub innymi prywatnymi osobami.

Podpis kwalifikowany

Strona używa cookies
Ok