Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Pojazdy uprzywilejowane – czego można się spodziewać na kursie?

W wielu ośrodkach zajmujących się udoskonalaniem metody jazdy możemy wyszukać ofertę szkoleń dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od pewnego czasu cieszą się dużą popularnością – zarówno te na karetki, jak i na wozy dla pracowników ochrony. Ten fakt nikogo nie dziwi – możemy po nich natychmiast znaleźć zatrudnienie. Przytoczone kursy mają przede wszystkim przygotować kierowcę do sprawnego działania w rozmaitych sytuacjach, nieraz nadzwyczaj ciężkich oraz wyjątkowych. Praktykowanie manewrów na drodze, przemieszczanie się z włączonym alarmem przez skrzyżowanie na czerwonym świetle lub naruszanie zasady nie przekraczania pewnej prędkości i niespodziewane hamowanie – to zaledwie niektóre z zadań, jakie stoją przed kursantami. Zazwyczaj trenerom bardzo zależy, żeby kierowca opanował sztukę kierowania samochodem wówczas, kiedy pojawia się wrażenie, że jest to niemożliwe. Utrata panowania w każdej sekundzie może spowodować tragiczny wypadek. Odbiorcami szkolenia są kierowcy, którzy chcą działać w obywatelskich firmach zajmujących się chronieniem ludzkiego zdrowia oraz życia, kontrolą porządku publicznego, przewożeniem wartości pieniężnych czy tłumieniem pożarów.

Program zajęć zawiera zatem zadania praktyczne prowadzone na różnych obszarach: na symulatorach poślizgu czy placu manewrowym. Kurs początkowy trwa 14 godzin oraz ujmuje 6 godzin wykładów i 8 godzin warsztatów praktycznych. Jakie problemy mogą pojawić się na warsztatach? W szczególności z działu regulaminów ruchu drogowego, problematyki występowania wypadków na ulicy, psychologii przewozu bądź techniki jazdy w utrudnionych warunkach. Szkolenie kończy się naturalnie sprawdzianem z części akademickiej i części praktycznej.

Sprawdzian z części teoretycznej trwa 25 minut oraz obejmuje 20 pytań w formie testu. Kierowca musi podkreślić dobrze tylko jedną odpowiedź. Pozytywny efekt egzaminu można osiągnąć, w przypadku kiedy co najmniej 16 odpowiedzi jest odpowiednich.

Egzamin z części praktycznej zawiera zrealizowanie określonych manewrów, m in. slalomu albo zwalniania na zakręcie. W przypadku kiedy kierowca nieodpowiednio zrealizuje dwa razy to samo zadanie, zdobędzie niekorzystny wynik z sprawdzianu.

Jakie wymogi muszą spełnić kursanci?

Przede wszystkim jest posiadanie prawa jazdy dowolnej kategorii. Oczywiście ktoś, kto woli być kierowcą – konwojentem czy kierowcą wozu policyjnego, musi obowiązkowo posiadać doświadczenie. Uczestnikiem szkolenia nie może być więc osoba, która dopiero co uzyskała prawo jazdy. Długość dowolnego kursu jest dostosowywana do wiedzy oraz predyspozycji każdego zainteresowanego (kurs podstawowy, kurs rozszerzony). Obowiązkowym warunkiem jest również ukończenie 21 lat oraz posiadanie ważnego pisma od specjalisty medycyny pracy i od psychologa. Ustalą oni, czy nie ma jakiś przeciwwskazań do przyjęcia do pracy jako zawodowego kierowcy.

Jak stres wpływa na pracę kierowcy?

Podczas kursu wszyscy zainteresowani będą pozyskiwać wiedzę z zakresu psychologii komunikacji drogowej. Na zajęciach zapoznają się z wątkiem stresu, jaki wyjątkowo intensywnie wpływa na pracowanie za kierownicą. Jego uzasadnieniem mogą być skrajnie trudne okoliczności na drodze albo okoliczności życiowe przywożonych osób. Zajęcia w formie wykładów mają za zadanie zaprezentować kursantom takie kłopoty, jak: wpływanie osobowości na podejmowanie decyzji na drodze, ogromnego stresu, napojów alkoholowych oraz pozostałych specyfików oszałamiających na zdolność manewrowania pojazdem.

Psychologia przewozu zawiera elementy psychologii poznawczej, psychofizjologii, psychologii uzależnień i kilku innych gałęzi. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w zasadzie nie będzie sprawdzana wnikliwa znajomość wszystkich zagadnień, bowiem jest to materiał studiów podyplomowych. W ostatnim czasie ta dyscyplina prężnie się rozwija, gdyż bardzo dużo osób mających prawo jazdy chce mieć konkretną specjalizację, np. chce transportować wartości pieniężne bądź cierpiących pacjentów do specjalistycznych placówek.

Zaś z przeciwnej strony wielu psychologów jest zainteresowanych badaniem osób mających prawo jazdy, jako grupy społecznej bardzo narażonej na napięcia psychiczne oraz rozmaite inne niedogodności. Trzeba tutaj wyliczyć chociażby zbyt dużą ilość godzin spędzonych w samochodzie, ograniczone kontakty z rodziną (u kierowców zarabiających w transporcie zagranicznym) czy większe procentowo narażenie na wypadki drogowe.

W jaki sposób uczestnicy zostaną podzieleni?

Pierwsza grupa uczestników – tutaj będą wpisane osoby, które znakomicie znają przepisy, mają utworzone dobre nawyki oraz nie wywołują jakiegokolwiek niebezpieczeństwa w trakcie prowadzenia samochodu. Instruktorzy będą opierać się na dwóch wartościowych stronach tych uczestników: zdolności spostrzegania niebezpieczeństwa oraz na chęci doskonalenia swoich umiejętności.

Druga grupa kursantów – w niej znajdą się kierowcy, którzy przypadkiem wywołują zagrożenie dla pozostałych uczestników drogi. Planują poprawić swoje błędy (mino, iż popełniają ich sporo), chcą uczyć się stosownego postępowania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kursantów – do niej będą uczęszczali kierowcy, jacy umyślnie stwarzają rozmaite zagrożenia i nie przez przypadek nakłaniają innych do niebezpiecznych zachowań. Równocześnie planują skorygować swoje błędy oraz wykazują się wolą zdobywania kompetencji oraz ulepszania swoich zdolności.

Jeśli chcesz wiedzieć o wiele więcej, wejdź w ten link – kurs na kierowcę pojazdów uprzywilejowanych

Strona używa cookies
Ok