Podpis elektroniczny Toruń

W jaki sposób założyć i używać certyfikatu kwalifikowanego?

Procedura osiągnięcia certyfikatu kwalifikowanego nie jest szczególnie trudna. W zaledwie kilku łatwych krokach można założyć osobisty elektroniczny certyfikat kwalifikowany, przepisany tylko i wyłącznie jednej osobie. W jaki sposób założyć osobisty elektroniczny certyfikat kwalifikowany? Należy kupić komplet składający się z oprogramowania, czytnika i karty, a za tym uruchomić oprogramowanie w wybranym komputerze. Finalnym krokiem jest potwierdzenie tożsamości klienta w jednym z punktów partnerskich. Spotkanie jest konieczne do zamówienia osobistego podpisu elektronicznego, dlatego że to za sprawą spotkania firma dostarczająca certyfikaty potwierdza, że odpowiednia, nieudająca kogoś innego, osoba będzie używała podpisu elektronicznego.

Jeżeli wszelkie etapy zostaną wypełnione do końca z własnego podpisu kwalifikowanego można korzystać bez przeszkód na wskazany czas. Data ważności można wskazać samodzielnie. Zamawiając komplet decydujemy, czy potrzebujemy elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego  na 2 czy 3 lata. Po tym okresie wystarczy przedłużyć o kolejne lata indywidualny podpis i dalej korzystać z niego bez przeszkód. Żeby móc bezpiecznie używać elektronicznego podpisu potrzebnych będzie parę elementów, jakie decydują o właściwym zostawianiu podpisu.

Skąd wiem, że posiadam bezpieczny osobisty elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Głównym sprzętem, potrzebnym, żeby móc używać certyfikatu kwalifikowanego jest komplet zamówiony w sklepie producenta albo jego partnerów. Przeważnie w takim zestawie znajdują się: program komputerowy służący obsłudze certyfikatu kwalifikowanego, karta kryptograficzna i token albo czytnik.

Oprócz tego do każdego pojedynczego certyfikatu kwalifikowanego dodane są 2 oddielne kody PIN oraz PUK. Są one niezbędne do poprawnego stosowania certyfikatu kwalifikowanego. Kod PIN potrzebny będzie przy każdorazowym sygnowaniu dokumentów, z kolei kod PUK to zabezpieczenie w razie jeśli wprowadzony kod PIN był do trzech razy wprowadzony błędnie i z tego powodu certyfikat miał zostać zablokowany. Dobry kod PIN nadawany przy e-podpisach kwalifikowanych w sumie zawiera 6-8 cyfr. To bardzo istotne, żeby zachować kod PIN z dale od innych osób. W razie potrzeby kod PIN zawsze można zmienić.

Posiadając tak samo czytnik albo token i PIN, da się podpisywać pliki, z uwagi na to przekazanie ich w niepowołane ręce może wywołać pojawienie kłopotów. To dlatego, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma tę samą siłę prawną, co własnoręczny podpis. W razie utraty któregoś z części zestawu do zostawiania certyfikatu kwalifikowanego, powinno się od razu bezzwłocznie powiadomić centrum certyfikacji, by rozpoczęli procedurę wyłączenia podpisu, żeby nie użyła go inna osoba. Kwestie bezpieczeństwa są tutaj podstawą, dlatego powinno się wykazać szczególną ostrożność.

W jaki sposób można podpisać elektroniczny dokument?

Korzystanie z certyfikatu kwalifikowanego nie należy do trudnych czynności. Posiadanie osobistego podpisu kwalifikowanego pozwala na podpisywanie plików w wielu formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie pozwala na składanie podpisu w różnych programach: dobrze dopasowany do pracy jest np. z programem Płatnik.

Dla przykładu pliki PDF można podpisywać przez program do ich odczytywania: Adobe Reader. Wystarczy tylko otworzyć potrzebny dokument i znaleźć opcję pośród dostępnych certyfikatów. Trzeba wybrać swój indywidualny podpis elektroniczny, a następnie ocenić, czy jest on dobry. Kiedy wszystko jest gotowe należy potwierdzić wprowadzone dane, przy tym wybierając docelowy folder zapisu. Po tych czynnościach konieczny będzie PIN, którym będzie zatwierdzone zostawienie podpisu. Po zatwierdzeniu, dokument jest podpisany.

Jak powinien wyglądać poprawnie podpisany dokument?

To, czy dokument jest właściwie podpisany można szybko ocenić przez oprogramowanie albo przez czytnik plików PDF. To za sprawą opcji sprawdzania informacji o autorze. Program wyszukuje zachowane dane na temat podpisu i człowieka, który podpisał dokument. Żeby odpowiednio podpisać dokument elektroniczny, powinno się postępować zgodnie z instrukcjami. W narzędziach oprogramowania powinny być łatwo dostępne możliwości, również opcje związane z podpisami kwalifikowanymi. Wystarczy pośród wprowadzonych certyfikatów wskazać osobisty, a potem zobaczyć, czy wszystko się zgadza. Jeśli tak, należy wybrać opcję „podpisz dokument” i zatwierdzić swoje czynności przez podanie swojego numeru PIN. Od tego momentu dokument jest podpisany pełnoprawnym certyfikatem kwalifikowanym.

Warto pamiętać o tym, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma tę samą siłę prawną, co podpis odręczny. Z tego powodu, powinno się podpisywać tylko te pliki, jakich wiarygodności oraz pochodzenia jesteśmy pewni. Szczególnie, kiedy są to pliki potwierdzające współpracę z kontrahentem.

Cena osobistego e-podpisu

Żeby przedstawić koszt osobistego e-podpisu, powinno się pomyśleć, jak będziemy korzystać i jak długi okres czasu będziemy potrzebować e-podpisu. Dokonując zakupu warto wskazać, jakim sprzętem planujemy operować – to jest, które elementy będzie zawierał wybrany komplet obok tylko programu sterującego podpisem – a także jego termin ważności. Osobisty elektroniczny certyfikat kwalifikowany można wykupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Oprócz tego na koszt certyfikatu kwalifikowanego wpływ mają dodatki. Jeżeli planujemy posiadać obsługę wprowadzenia programu przez sprzedawcę podpisu albo zyskać dodatkowe możliwości, np. opcję znaczników czasu, określającą precyzyjny moment podpisania dokumentu. Trzeba mieć na uwadze, że koszt e-podpisu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Strona używa cookies
Ok